Hundar på fel ställen...

En sak som jag funderat på ett tag nu är hundar. Hundar kan vara gossiga, trevliga mm. Men de hör inte hemma överallt.
Numera blir det mer och mer vanligt att man går in i en affär och där kommer en hund gående. I bland är det affärsägarens hund och lika vanligt har det blivit att man tar med sin hund i en affär. Varför är det så?
På TV ser vi Simon och Tomas ta med sig sina hundar i affärer, låter dem provsitta soffor mm. I går hade Lulu i Äntligen hemma med sig en hund när hon inredde. Den satt gladeligen på den nya mattan och låg i soffan.

För min som pälsdjursallergiker är det en hemsk utveckling. Vi är många som inte tål djur och då är det besvärligt att träffa på dem i miljöer där man inte förväntar sig det.
Det är ok, tycker jag att ha hund i en affär som säljer djursaker, men inte i en heminredningsaffär.

Jag var på Hemtex för ett tag sedan när en matte kom in med sin hund i affären, inte så stor men det spelar ingen roll för allergikerna. Den gick och nosade på textilerna. Hade jag köpt en av dem som han varit på, hade jag blivit sjuk sedan.
Om jag ska köpa en soffa elller fåtölj, kan jag absolut inte göra det om det har funnits katter eller hundar i affären. Det sitter i textilerna i flera år, både päls och saliv.

Jag har fått lämna flera affärer innan jag hunnit titta mig omkring, för att det funnits hundar (eller katter) i affären. En hårfrisörska som jag skulle beställa tid hos hade en hund som kom emot mig, då gick jag direkt.

Så snälla ni som är hundägare. Tänk på oss allergiker (vi är många)  innan ni tar in hunden i affärer eller köpcenter. Det kan bli som besvärligt för oss. Vi kan bli allvarligt sjuka.

Hoppas trenden vänder, så jag slipper träffa på hundar i "fel" sammanhang. Och ni som kan, krama er vovve lite extra :-)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0