Kräftskiva

Söndag eftermiddag. Nu sitter jag inne och lyssnar på regnet och tycker det faktiskt är ganska skönt. Efter allt det varma och torra är det skönt med lite regn. Speciellt när jag är trött och nyss har sovit. Nu är det datorn som gäller en stund. En mycket lugn eftermiddag, med andra ord.

I går kom våra vänner från Göteborg hit. Det regnade först men sedan var det uppehåll så det kunde bli både bad (barnen) och kubb.

Jag fick två fina rosa fyrkantiga vaser av C. De ska jag ha hemma. Härlig rosa färg. Bilder kommer senare.





På kvällen var det dags för kräftor. Det som gäller här, är egenfångade kräftor från sjön, men eftersom det inte är kräftpremiär här förrän på onsdag, fick det bli förra årets frysta kräftor. Väldigt goda ändå (hörde jag).

Det är lite besvärlgt när det gäller kräftor och mig. Jag är allergisk mot dem och deras spad. Det blir speciella rutiner när det är kräftskiva. Kräftorna får vara i ett kylskåp där inte mina saker är. Alla som äter kräftor får försöka låta bli  att "spruta" på mig. De har egen ost och smör som vi slänger sedan. Jag sitter i ett hörn och äter något annat, igår kycklingsallad. Min mat och dricka får ingen kräftätare ta i m.m. Sedan får alla gå och slänga sina rester och sätta in disken i diskmaskinen medan jag lämnar området. Alla får sedan sanera sig, dvs tvätta sig ordentligt. Kranar och handtag får inte kladdas ner osv. Lite besvärligt, men jag har klarat mig nästan helt förutom lite klåda någon gång. P måste och också borsta tänderna och tvätta ansiktet innan jag kan få en puss... :-)



Efter kräftorna åt vi kladdkaka och lyssnade på gamla sketcher från 60-talet med Martin Ljung, Lars Ekborg, Beppe Wolgers, Carl-Gustav Lindstedt mm. Så kul fortfarande.
Det blev mycket skratt under hela kvällen för vi har alla en liknande märklig humor... :-)

I dag har det spelats två omgångar kubb efter frukost, vi i vårt lag vill ha revansch från i går.... Vid 13-tiden åkte gästerna hem.

Nu ska jag slappa lite till! :-)

Kommentarer
Postat av: Proforma

Men lilla gumman, vad jobbigt det måste vara för dig! Allergisk... och så kraftigt dessutom. Vad jag förstår är det mycket du inte tål. Har det alltid varit så?

Skönt att det ändå gick bra och det låter i alla fall som ni hade väldigt trevligt!

2008-08-03 @ 16:59:45
URL: http://proforma.blogg.se/
Postat av: Annette

Proforma - tack för ditt inlägg.

Ja, det är massor som jag inte tål. Vissa saker blir jag mer sjuk av än andra. Min allergi startade när jag var 9 år och blir bara värre år efter år.



Annette

2008-08-04 @ 18:52:47
URL: http://jagochmitthem.blogg.se/
Postat av: dahlarna

Åh vad jag längtar efter kräftor nu när jag såg dina bilder!!! Stackars dig som är så allergisk! Vad skönt att det gick så bra ändå & att du trots allergin kan vara med på en kräftskiva! :-) Ha det gott!

2008-08-04 @ 23:03:33
URL: http://dahlarna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0