Småland del 2...

Nu har jag varit hemma i 4 dagar. Äntligen är väskorna tömda och sakerna uppackade. Tvättmaskin efter tvättmaskin startas. Eftersom vi varit iväg i tre omgångar känns det som vi levt i väskor en lång tid. Nu känns det bra och normalt igen :-)

Dagen efter vi varit i Glasriket, tog jag det väldigt lugnt. Jag var såååå trött. Men för de andra rådde febril aktivitet för det var dagen K för kräftpremiär. Det fiskades bete, plockades fram burar, lagades burar, agnades burar mm. Klockan 17.00 smäller startskottet och då hade jag pallrat mig upp också och stod på strandkanten och fotade som vanligt. Det var P + N (Ps bror) samt V (Ns son) som lade ut burarna i år. Jag och J (Ns fru) fotade. När burarna var ilagda var det som vanligt gissning på hur många kräftor som det skulle bli första natten i burarna. J vann gissningen.




Nästa dag, torsdag, var jag inte med när burarna togs upp vid 6-tiden, då sov jag gott :-) Men det hade blivit en hel del kräftor. Härligt!



Det blev till att åka till Nässjö och torget där för att köpa krondill i massor, på marknaden. Den behövs till kokandet. Jag är mycket allergisk mot dill så P fick se till att den inte kom i närheten av mig. Jag hittade inget på marknaden, men smet in en "snabbis" i Textilhuset och kollade på deras gardinrea. Nog hittade jag snygga gardiner, men inte var de på rea :-( De var alldeles nyinkomna. Jag kunde inte låta bli, utan köpte dem. Så snart P putsat köksfönstret ska jag hänga upp dem.

När vi kom tillbaka till stugan var Ps 96-åriga mormor på besök där. Trevligt att få träffa henne. Vi fikade tillsammans hela klanen.


I fredags vilade jag mycket också. Vädret var strålande. Det var så varmt och skönt att jag till och med badade. Först frös jag och skrek, men  efter en stund tyckte jag det var jätteskönt och ville knappt gå upp.
På kvällen var det familjens kräftskiva. I år kunde vi sitta ute. Perfekt väder. Jag äter ju inte kräftor pga allergin, men de andra njöt i fulla drag. Jag åt goda ostar i stället.

På lördagen åkte N, J och V hem tidigt, innan jag vaknade. De skulle ju ända till Norrland och det tar en stund med bil. Jag och P åkte en kort sväng till Nässjö för att shoppa på Rusta och Jysk. Vi hittade inget bra. Sedan när vi kom tillbaks badade vi igen. Kvällen avslutades hos svärisarna med kortspel.

I söndags eftermiddag åkte vi hem.

P är tillbaka på jobbet, jag vilar mest. I morgon hoppas jag orka ta bilen och åka till "stan" och titta lite.

Jag har plockat in lite rosa rosor från trädgården:




Kommentarer
Postat av: Proforma

Du var modig du som vågade bada. Jag har inte badat ute på flera år, alldeles för kallt i vattnet :)

Synd att du inte tål kräftor, det är ju så gott! Fast jag föredrar havskräftor!

Kram Irene

2009-08-13 @ 23:26:07
URL: http://proforma.blogg.se/
Postat av: Bokmalen

Oj, oj, vad ni har stått i!! ;) Bada lyckades ju jag oxå göra trots att det var ruskigt kallt... Så sommarens bad kan summeras till 1 bad!! ;)

Hoppas vi får se vad du hittade för gardiner. Jag är sugen på nåt nytt men saknar lite inspiration just nu...

Kramen, Maria

2009-08-14 @ 01:11:15
URL: http://bokmalensvardag.blogg.se/
Postat av: Malin

Synd att du inte tål kräftor, jag skall nog dela ett pkt m dottern snart.



Åhh har du varit på Textilhuset i Nässjö!! Det var ju där jag var o fotade skyltfönstrena.



Kramar

2009-08-14 @ 17:07:23
URL: http://malkins.blogg.se/
Postat av: MissStorm

Så tråkigt att du inte tål kräftor, men ostar är ju inte så tokigt det heller!

Jag och H plockade kräftor med händerna i en å för många år sedan. Tyvärr kom pesten dit så de försvann senare. Synd för det var verkligen ett äventyr! Spännande att lysa med ficklampa! :)



Blev verkligen vackert med rosorna du tog in.



Kram

MissStorm

Ps: Klart du också ska göra ett äppelhjärta! :)

2009-08-14 @ 23:40:33
URL: http://missstorm.blogg.se/
Postat av: Livet i byn

Jättefina bilder!!



Önskar också att jag hade lite rosor att ta in, den ljusrosa färgen på dina var superfin.



~Livet i byn

2009-08-15 @ 19:18:58
URL: http://livetibyn.blogg.se/
Postat av: Inspirera Mera

Vad härligt att fånga sina egna kräftor!

Kram Sandra

2009-08-15 @ 19:33:56
URL: http://inspireramera.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0