Urminnes tider...

När mina föräldrar gifte sig och flyttade ihop,  i början av 60-talet, var nog inte inredning det första de tänkte på. Men en sak skulle man ha på den tiden, om man bodde i den trakten, (antagligen var det så på landet överallt) en väggklocka. En klocka som tickade och gick, och slog varje halv- och hel timme.

Detta nödvändiga inköp gjordes som så många andra, via postorder. Man fick kataloger hem på den tiden också. Om jag inte minns fel så var det Wiskadahls katalog som stod högst i kurs hos min föräldrar då. Där fanns en fin klocka till ett överkomligt pris. På den tiden klickade man inte hem något, snarare skrev och skickade efter. Klockan kom med lantbrevbäraren någon vecka senare.

Så länge jag kan minnas fanns den där på väggen i vardagsrummet, tickande och ibland irriterande slående mitt i ett viktigt TV program. När jag tittar på foto från min barndom finns den där. På min dopbild. När jag fyller år. När min morfar och mormor firar jul med oss. När jag har mässlingen. Saker och ting ändrades men klockan den var kvar. Det enda som fick göras var att flytta den från ena sidan av fönstret till det andra. Men det var stort :-)
Mamma eller pappa fick dra upp den med jämna mellanrum. Man fick inte "backa visarna" för då kunde den gå sönder.

De sista åren som pappa levde, hade han en fåtölj stående under klockan. Där satt han och såg på TV eller läste. Nästan varje kort jag har på honom är under klockan. Han spelade också in videoband där han sitter och sjunger, under klockan.

Jag har aldrig tyckt att klockan var särskilt snygg och flera gånger medan jag bodde hemma försökte jag att få den utbytt mot något snyggare, men nej det gick inte. :-)

När jag för två år sedan tömde pappas hus inför försäljningen slog det mig plötsligt, jag vill behålla klockan! P tycker om den så det var inga problem.
När vi så flyttade till huset förra året fanns det en given plats för den. Nu hänger den här hos oss och tickar. Dock får den inte slå varje hel- och halvtimma. Det var för irriterande. :-) P drar upp den, jag når inte :-) Den går inte exakt rätt, men det får man ta. Vill man ha exakt får man kolla de "moderna" klockorna.

På bilder vi tar här hemma är klockan med. Den kommer nog att finnas kvar en lång tid till, som UR-minne :-)





Kommentarer
Postat av: K

trevlig klocka, jag har också en modell äldre som hänger i köket och som jag trivs bra med. Den är dock inte helt att lita på.

Ha en bra helg!

Kram!

2008-09-05 @ 20:30:36
URL: http://husetpabacken.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0