Söndagsgäster

Så var söndagskväll. Helgerna går så fort. Jag är visserligen hemma varje dag, men på helgerna är det en särskild känsla i och med att P är ledig.

I fredags ringde en gammal kompis till mig, och frågade om det var ok att hon med familj kom och hälsade på snart. De har inte varit hos oss sedan vi flyttade till huset. Lyckligvis hade vi inget planerat för idag och de kunde komma hit.

Denna vän, M, har jag känt sedan vi var små. Hennes familj hade sommarstuga bredvid mitt barndomshem. Varje sommarlov, sportlov, påsk samt flera helger kom de till sin stuga. Då kom M bort till mig och lekte. Det var jättekul. Hon är ett halvår äldre än mig. Hon var en kontakt till den "stora världen", bodde i Göteborg :-) I början så lekte vi bara. Sedan när vi blev äldre så fick jag lära mig vad som var mode, vilka kläder , frisyrer osv som gällde. Göteborg var lite före oss ute på landet. Jättekul att få info i god tid och kunna vara bland de första i skolan :-)

Det var också M som lärde mig svenska... just det. När jag växte upp pratade alla i min närhet bohuslänska, så naturligtvis gjorde även jag det. Jag har hört på band från när jag var liten... hrmmm... :-) M hade lite kul av vissa saker jag sa, andra förstod hon inte alls. Jag lyssnade på hur  hon sa det och jag anpassade mig. När sommarloven var slut, brukade mina kompisar säga - Jag hör att du umgåts med M... :-)
Det var bra att lära sig rikssvenska. Fortfarande är jag "tvåspråkig" men jag talar bara bohuslänska med mina äldre släktingar.

M och jag brevväxlade under många år också. Det var långt innan mail och facebook tiden... :-)

Nu träffas vi inte så ofta, men vi skickar kort när vi fyller år, hörs i telefon i bland. Hon har man och två barn och mycket att göra. Det var kul att träffas idag. Hon hade också med sig en fin blomma till mig. Min första orkidé. Hoppas den ska tåla att bo hos mig...



Nu ska jag läsa lite bloggar. Sedan är det dags att sova.

Godnatt!

Kommentarer
Postat av: Proforma

Visst är det roligt att träffa gamla vänner. Jag håller fortfarande kontakten med, särskilt en, från grundskolan även om vi inte träffas så ofta.

När jag läste att du lärde dig svenska så trodde jag första att du kom från ett annat land...haha!

Orkidéer är min favoritblomma. Den är lättskött, behöver inte vatten mer än varannan vecka men då ska man låta den stå och dra i vattenfylld kruka över natten. Så brukar jag göra och ofta blommar dom om... dvs om man inte tröttnar på den!

2008-09-21 @ 22:45:49
URL: http://proforma.blogg.se/
Postat av: Minigrisen

Vad roligt med så gamla vänner! Jag fick mail av en gammal vän idag via bloggen(!) - har inte pratat med henne på säkert 8 år, väldigt roligt!

2008-09-22 @ 00:00:53
URL: http://minigrisen.blogg.se/
Postat av: Livet i byn

Vilken fin blomma, de är inte alls svårskötta. Kul att få besök så där av en gammal vän. Då brukar minnena komma fram...



~Livet i byn

2008-09-22 @ 11:42:11
URL: http://livetibyn.blogg.se/
Postat av: MissStorm

Lärde dig svenska.. Hihi! Alltid roligt att träffa gamla vänner!



Kram

MissStorm

2008-09-22 @ 20:51:06
URL: http://missstorm.blogg.se/
Postat av: Hem och Lycka

Tack för söta ord hos mig! Underbar orchidé! kram

2008-09-22 @ 21:16:41
URL: http://hemochlycka.blogspot.com
Postat av: Frida

Vilken fin blomma! Jag älskar orkidéer.

2008-09-22 @ 22:59:00
URL: http://husmusen.blogg.se/
Postat av: Emma

Alltid kul med gamla vänner som består=) Jättefin blomma!!! Ha det bra, kram emmsan

2008-09-22 @ 23:09:36
URL: http://www.hemochinredning.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0