En liten seger...

I flera år har jag (förstås med STOR hjälp av P) slagits mot Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen. Som en sammanfattning kan jag säga - Bli ALDRIG sjuk när du är arbetslös - 

Som sjuk, arbetssökande är man inte värd marken man står på. Det kan låta bittert och krasst, men det är verkligheten för mig. Under flera år har jag skickats mellan FK och AF som en omyndigförklarad person, hela tiden ifrågasatt och ständigt utsatt för frågor av alla de slag. Trots läkarintyg och annan fakta har FK hela tiden ansett att jag är helt frisk.
Af däremot tyckte jag var för sjuk för att söka jobb. Där hamnade jag, mellan två stolar. Nu efter åtskilliga läkarbesök,
fk besök (med nya handläggare varje gång), af besök, praktikförsök, gråt, oro, ilska har jag vunnit en liten, liten seger.

Jag har överklagat beslut från FK i både länsrätten och kammarrätten. Kammarätten ansåg att FK hade gjort fel. Jag är sjuk och kan inte stå till arbetsmarknadens förfogande just nu. Äntligen blev jag trodd!
 
I förra veckan kom beslutet från FK  att jag har rätt till sjukersättning ett år framåt. Det är inte mycket pengar, bara 64% av min inkomst när jag hade a-kassa. Men det är ett stort framsteg för mig. Jag är sjuk, och blir trodd! Nu kan jag koncentrera mig på att vila och bli bättre, istället för att använda den lilla energi jag har till att slåss mot myndigheter. Det är en otroligt härlig känsla.

Några råd till er alla som blir drabbade av FK. Begär allt skriftligt. Kräv att få veta namnen på alla ni talar med. Skriv upp allt ni gör, datum mm. Ta kopior på allt (de brukar "komma bort" på vissa FK). Ge er aldrig, ni kan få rätt!



I dag syns inget av den fina höstdagen det var igår. Det regnar och blåser. Fåglarna äter sin mat med stor aptit. Jag är väldigt trött och kan inte sova, får tillbringa resten av eftermiddagen med att läsa bloggar och att vänta på att P kommer hem från jobbet.


Kommentarer
Postat av: Proforma

Fy sjutton vad du har fått kämpa! Strongt gjort! Du behöver ju energin till att bli frisk, inte till att behöva tjafsa med alla instanser hit och dit! Känns skönt idag, va!

Önskar du blir bättre för varje dag nu!

Kram

2008-10-20 @ 16:41:10
URL: http://proforma.blogg.se/
Postat av: Malin

Jodå vi har också ett par bekanta som hamnat i samma träsk...Mycket trist att de som är sjuka skall straffas dubbelt. Härligt foto!

2008-10-20 @ 21:20:18
URL: http://malkins.blogg.se/
Postat av: Minigrisen

Urk. Har hört liknande historier om Fk. Fasen va trist. Men grattis till en liten seger iallafall:)

2008-10-20 @ 23:56:55
URL: http://minigrisen.blogg.se/
Postat av: MissStorm

Roligt att höra att du fått rätt! Hoppas att det går åt rätt håll så att du kan börja mm bättre nu!



Kram

MissStorm

2008-10-22 @ 19:20:04
URL: http://missstorm.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0