Min julafton del 1...

Annandag jul idag. Tur att det är helg i morgon också så man kan förlänga julen lite :-) Jag gillar jul. För en gångs skull har jag varit på mellandagsrea. Brukar inte vara det. Jag köpte mysstrumpor och innetofflor. Gillar när det är varmt om fötterna :-)

Den Duka butiken som jag gick in i, skulle upphöra, så allt var halva priset. Men tyvärr kom jag ju inte förrän sent. Det mesta var urplockat. Lite besviken blev jag, jag kunde ju köpt fina Menu muggar och andra saker... Men, men inte gråta över spillda muggar... eller hur det är  :-) Jag köpte soppslev och spaghettislev i rostfritt, snygga.

I onsdags så var det (som väl alla vet) julafton. Jag vaknade kl 8 av att P väckte mig och talade om att det var dags att öppna sista paketet i min julkalender. Oj vad jag var trött. Vi hade tittat på uppesittarkväll med Bingolotto kvällen innan (så tråkigt det programmet var) och jag tyckte inte alls att jag sovit länge. Men paket är alltid skoj :-)

Detta paket var en skattkarta. P hade fotat saker i huset och lagt lappar på strategiska ställen som jag fick leta upp. Det var inte lätt när jag var så trött att jag inte kunde gå mer än med myrsteg och ögonen var öppna ca 0,5 cm. Kände mig som en blandning av Bambi på hal is och en nyfödd kattunge... :-) P han skrattade åt mig hela tiden... Jag var uppe, i källaren, ute på altanen mm. Slutligen, efter drygt en halvtimme och 8 ledtrådar senare, hittade jag mitt paket i matkällaren... en chokladask.

Nu är alla klapparna i kalendern borta och istället hänger våra julkort där.



Vi åt en lätt frukost och sedan dukade jag, medan P fixade med maten. Vi hade förberett mycket, så vi kunde ta det lungt och det var skönt. Granen stod och väntade med klapparna under.



Min dukning var enkel, men lite julig. Jag snodde en Ernst idé och gjorde ljusstakar av salt. För att få lite dem lite mer juliga, kopletterade jag med peppakakor.



Så här såg bordet ut:



Vi har alltid en liten "tallriksjulklapp" som vi öppnar innan vi äter.


Min moster och morbror kom kl 14, vi började med glögg och lussebullar i gillestugan framför brasan. Visst hade det varit kul med snö ute, men 3 plusgrader och grönt går bra det med :-)

Klockan 15 tittade vi på Kalle Anka... inte bara vi i Sverige som gjorde det antar jag... :-)
Innan jag träffade P såg jag aldrig hela programmet. Det stod på, medan jag fixade julbord. Brukade bjuda min familj till mig kl 16. Men nu ser jag på nästan hela programmet. Jag gillar egentligen inte teckat... tyvärr... har svårt för det. Och (nu blir jag väl mailbombad...) jag avskyr Kalle Anka. Jag har aldrig kunnat med att läsa Kalle Anka tidningar och se honom på TV. Bamse däremot gillar jag. Men Lady och Lufsen är söta och Ferdninand också.

Julbordet blev färdigt kl 17 ungefär och då var vi väldigt hungriga, så det smakade mycket bra.

Efter vi plockat bort maten och ätit Ris a la Malta var det så julklappsutdelning. Vi var ju bara fyra stycken i år, så det blev en liten utdelning, men det drog ut på tiden. Inte förrän vid 20.30 var alla klappar öppnade. I nästa inlägg ska jag visa vad jag fick.

Måste tala om att misteln är på plats. Den funkar också... pussgarantin är helt ok :-)



P hade gjort god ischoklad som har avnjutits och det finns fortfarande några kvar... ännu... :-)



Nu ska jag titta på TV och sedan blir det middag. P har stoppat en kalkon i ugnen och den har stått där ganska länge, så jag hoppas den snart är färdig.

GOD FORTSÄTTNING på julen önskar jag er.

Kommentarer
Postat av: Proforma

Misstänker att julen ser ganska lika ut i de flesta hem! Glögg, Kalle Anka, julmat, klappar och godis! Även hos mig. Kul med skattkartan, han är påhittig, din P, hihi!

Ha en riktigt god fortsättning!

Kram

2008-12-26 @ 19:45:19
URL: http://proforma.blogg.se/
Postat av: L

härliga bilder !! Kram

2008-12-26 @ 19:49:40
URL: http://lovisasmode.webblogg.se/
Postat av: Alina

Ha en trevlig kväll! :)

2008-12-26 @ 19:50:13
URL: http://emmiealina.blogg.se/
Postat av: Åsa

Önskar dig en god fortsättning !

Må så gott ! :-))

2008-12-26 @ 21:57:43
URL: http://fyrarumochenalkov.blogg.se/
Postat av: Helena/R&S

det ser så hemtrevligt ut

2008-12-26 @ 22:06:16
URL: http://roomservice.blogg.se/
Postat av: Ellas Inspiration

Så mysigt ni har haft det!



Va roligt att du gillade min juldukning.



Kram Karin

2008-12-27 @ 11:40:16
URL: http://ellasinspiration.blogg.se/
Postat av: Malin

Vad mysigt ni har haft har det! Vad roligt med julkalendern och skattjakten, påhittig man du har, som dessutom gör ischoklad, toppen!



Jag älskar också att ha varma mysiga strumpor att mysatoffla runt med.

Tecknade filmer det är heller inget för mig. Ja gillade dem som barn och såg alltid Kalle på julafton, men nu i vuxen ålder kan jag gärna vara utan. Tycker dessutom att de blivit sån massproduktion sen filmerna blev animerade.



God fortsättning!

2008-12-28 @ 14:12:48
URL: http://malkins.blogg.se/
Postat av: MissStorm

Så spännande det låter med skattjakt! :) Och kul idé med alla korten som hänger på rad. Låter som att du haft en riktigt trevlig julafton!



God fortsättning!

MissStorm (som också tycker bättre om Bamse)

2008-12-29 @ 19:47:34
URL: http://missstorm.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0