Julhandel med bilstrul...

Japp, ännu en "viktig" tradition denna jul, bilen krånglade... :-(

Ända sedan jag tog körkort för 23 år sedan har jag haft bil. Små rostiga eller lite större och mindre rostiga, men ändå bil. Jag har kört i diket ett antal gånger, fått punktering ett antal gånger, krockat några gånger... inte riktigt stort. Och som något av en tradition har min bil på något sätt alltid krånglat en kort tid före jul. Av 23 jular är det fler än 15 som det hänt något. Jag vet inte varför. Kanske känner "lillen" av att Matte är stressad och julen är nära och behöver uppmärksamhet???

I dag skulle jag åka och hämta min moster, sedan skulle vi julhandla lite. Kul.
Jag steg upp tidigt för att vara mig, kom ut i tid. Upptäckte att jag var tvungen att skrapa rutorna för första gången i år. Ok, lite försenad men ändå, gav jag mig i väg.

När jag kommit en bit och bilrutorna börjat tina såpass att jag kunde använda torkarna, spolade jag lite spolarvätska... trodde jag... inget kom. Ja, ja tänkte jag, P har haft på för svag vätska så den har frusit. Vi hade ju haft hela 2,4 minusgrader i natt... :-) 

En stund och mycket tryckande senare, förstod jag att något var fel. Kanske hade det lilla "spruthålet" frusit?

Jag stirrade halvblint ut genom vindrutan efter att ha blivit rejält saltnedskvätt. Första macken jag kom till, frågade jag vad som kan ha hänt.
-Det är nog hålet som frusit igen, sa tjejen i kassan.
 Jag fick en liten häftklammer att peta med. Jag petade och petade, men inget resultat. Tvättade rutan och körde vidare. Ingen skillnad.

Nästa mack, in där. Nu lyste lampan orange, det var slut på spolarvätskan.... P som fyllt på nyss...
-Har ni ingen spolarvätska frågade jag på macken?
-Jo, i pumparna vid bensinen, blev svaret.
Ops! Det har jag ju sett, men inte gjort. ( När jag var singel fanns inte sånt).

Jag kände mig som en "dum tjej som inte kan bilar". Min nuvarande bil har också lås på motorhuven. Det har jag aldrig öppnat... ja, jag skäms, för P har gjort det. Nu var jag ju tvungen att öppna huven och så försöka få "slangen" i rätt behållare...
Lyckligtvis fick jag upp motorhuven ganska lätt. Yes, girlpower, kände jag ett tag. Sedan skulle den där lilla lustiga slangen med spolarvätska komma till bilen. Yes, funkade också. Men var?

Helt plötsligt kom jag på att jag som i nästan 20 år hällt på spolarvätska, aldrig gjort det på denna bil. Var är behållaren? Den hittades... andas lungt och fint... Tre liter spolatvätska gick det på. Jag betalade, körde iväg. Lampan lyste inte längre, men fortfarande ingen vätska på rutan...

Då fick jag ringa min moster och förklara vad jag höll på med.
Hämtade moster en halvtimma försent. Åkte till en tredje mack.

-Nej, jag kan inte hjälpa dig, sa tjejen i kassan, prova bilverkstan där borta, sa hon och pekade.
Ok, jag och  moster drog i väg till en liten Roy och Roger liknande verkstad. Stängt!

Nu började jag bli arg. Skulle det vara så svårt att få lite vatten på rutan? Moster och jag drog vidare, såg ca 40% av det man bör se, körde bakom en lastbil för jag ansåg att kan ha köra där, så kan nog jag med utan att köra på något.
 
Nytt försök, en bilverkstad bredvid köpcentret.
-Nej, tyvärr vi kan inte med Ford... gå till Ford...
Ytterligare en bit med minimal sikt. Hittar Ford på orten.
-Vi ska ha lunch nu!
Grrrrrrrr, jag brukar inte bli arg, men det hördes nog att jag inte var superglad....
-Men vi kan ta in den och se ifall något har lossnat på bilen.
-Ja, gör det!

Hämtade ut moster ur bilen så det inte börjar skruva på henne... vi sätter oss och dricker maskinkaffe i en ful gul skinnsoffa.

En halvtimma senare får jag veta att de hittat felet. En slang hade gått av och all vätska hade runnit ut. Slangen var under framskärmen, så de hade plockat av den. Nu var det lagat. 650 kr. Ops!. Dyrt!, men det var fixat i alla fall.

Glada i hågen och med en skinande ren framruta kom vi så slutligen 1,5 timme försent till vårt köpcenter.

Vi fick börja med en fika för att kunna orka med :-)

Sedan gick det bra. Jag fick tag i en del julklappar och hann köpa tre ljusstakar för halva priset på Hemtex till mig. (Det var halva priset på alla julsaker där).

Jag körde hem moster sedan och mycket trött och sliten kom jag hem vid 18-tiden.

Nu hoppas jag att bilen sköter sig och inte krånglar på länge. Upplysningsvis kan jag säga att två gånger har jag fått åka taxi hem från julhandeln p g a trasig bil. En gång gick växellådan sönder, en gång skar motorn dagen innan jul... Jag får kanske vara glad att det " bara" var spolarslangen den här gången :-)

Dagens julsång:




Kommentarer
Postat av: Proforma

Usch vad det där lät jobbigt! Tur att det ordande sig till slut... men 650 spänn... hallå!?? Fruktansvärt pris!

2008-12-10 @ 23:17:25
URL: http://proforma.blogg.se/
Postat av: Livet i byn

Om du frågar mig så ska bilar bara gå och gå, aldrig strula!! Man blir så himla frustrerad bara och så kostar det ju en hel del.



~Livet i byn

2008-12-11 @ 17:54:40
URL: http://livetibyn.blogg.se/
Postat av: MissStorm

Ojoj! Det lät jobbigt! Tur att det löste sig till slut iaf!

Kram

MissStorm

2008-12-13 @ 18:52:32
URL: http://missstorm.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0