Wadköping...

I dag har jag sovit riktigt länge... till 15.00... sedan frukost och därefter är det bara datorn jag orkar med. Jag har sovit som en utslagen gris och P har haft det så lugnt och skönt :-) Efter ständigt tjat från två "kärringar" i går älskar han tystnaden. :-) Två kärringar?, kanske ni undrar. Ja, först är det jag då, som ständigt kommenterar vad jag ser, att bilen framför bromsar, att det är 90, och vilken fil som man ska ligga i. Sedan är det Kerstin, ja vår GPS alltså. Hon är duktig på att tjajta hon också, framför allt om tillåtna u-svängar om man så bara kör av för att tanka. :-)

Efter frukost i går (som var betydligt tidigare än i dag) åkte vi till Wadköping. Jättefina gamla hus. Mysig miljö att strosa omkring i, speciellt som vädret var fint. Vi tittade i gamla hus, såg Kronblom ligga och sova, fick se hur man svarvade trä för länge sedan mm. Intressant!







Cajsa Warg hade bott i ett av dessa gamla hus. Hennes kokbok från 1755 kunde man se.


Skafferier på hennes tid kunde se ut så här:





Ett fint dukat bord från 1700-talet:



Något nyare, 1927 började serirefiguren Kronblom, var detta hem med svärmor och Malin.






Efter besöket i Wadköping åkte vi vidare. Men det får ni läsa om i nästa inlägg :-)













Kommentarer
Postat av: Bokmalen

Vad fint det är där!! Får lust att åka dit jag med... Får se hur det blir på semestern!??? Det är så många plater i Sverige som jag inte sett än. Det blir en "upptäcka Sverige-semester" i sommar!! :)

Vi ska bila till Göteborg. Det finns mycket att se på den långa resan...

Stor Kram, Maria

2009-05-24 @ 19:23:32
URL: http://bokmalensvardag.blogg.se/
Postat av: Malin

Vad mysigt det var där! Tänk vad många resor jag får hänga med på här i bloggens värld! KUL!

2009-05-24 @ 21:52:29
URL: http://malkins.blogg.se/
Postat av: Proforma - Irene

Tjatiga kärringar! Jag skulle allt stängt av den där Kerstin (!) för mer tröttande än GPS-röster kan man väl inte höra!

Fina bilder du tagit! Håller med föregående... många resor och upplevelser man får följa med på!

Kram

2009-05-24 @ 23:11:21
URL: http://proforma.blogg.se/
Postat av: Therese - Lurans blogg

Vilka härliga skafferibilder!!! Tack för att du tog dig tid och tyckte till i min tävling! Kram

2009-05-24 @ 23:19:59
URL: http://lurans.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0