Blondiner har roligare...

Min riktiga hårfärg är råttgrå, eller mellanbrun om man vill vara snäll :-)

Ända sedan jag var ca 20 år har jag trixat med olika färger på håret. Först var det blonda slingor, en gång blev det grå slingor av misstag (hos frisör), sen var det röda slingor, mörka slingor, hela håret kopparfärg, hela håret mörkbrunt osv.

Ett problem med det här "färgandet" och "slingandet" är att det är dyrt. Jag som är sjuk har inte råd att gå till frisören så ofta. Alltså fick jag en idé. Jag gör det själv! ...... Ingen bra idé. :-(   Jag har inget tålamod och det är svårt att fixa till sig själv. Men då kom idé nr 2.... P får agera frisör!..... Bra idé! :-)

Jag åkte ivåg och köpte färg och övertygade P (mycket motvilligt) hur mycket bättre och billigare det skulle vara om han fixade min frisyr. P läste noga beskrivningen och fixade ihop allt som behövdes. Det gick bra! Jag blev mycket mera mörkhårig (det var meningen). Färgen tog jämt och fint. Jag var nöjd. P tyckte det var hemskt tråkigt, kladdigt och att det luktade hemskt.

Nästa gång var jag lite med vågad. Jag skulle göra håret ljusare... Samma sak igen. P läste noga, fixade i lugn och ro. Allt gick bra... tills jag fick se resultatet när håret torkat. Det var morotsfärgat!!!  Visserligen jämt och fint, men morotsfärgat!!! Jag var inte nöjd. P skrattade mest... Efter någon vecka blev färgen lite mörkare men inte förrän P färgade om mig efter någon månad var jag nöjd.

Så har det fortsatt. P har färgat mig med jämna mellanrum. Jag går till frisören för att klippa mig.

I våras kom jag på att det var dags för blonda slingor.
-Nej! sa P jag gör inte slingor, bara hela håret.
-Jo, sa jag, slingor vill jag ha.
Det blev slingor! :-)

Inte blev det så många och P skulle nog inte ha klarat frisörstest, men jag var nöjd. Det var några framtill på frihand, utan mössa och folie.

I förra veckan bestämde jag mig för att nu var det dags att göra det ordentligt. Köpte ett hemmakit med mössa, petnål och allt. I går var det dags för P att bli frisör för en kväll. Han studerade noga all information. Hämtade handdukar och allt som behövdes. Så började det. När mössan kom på skrattade han gott åt mig... Sedan började han att lirka ut små hårtussar i hålen. Hela tiden tuggade han nikotintuggmi för säkerhets skull. :-)  Det gjorde ont på mig som är så håröm.

När till slut allt hår som skulle bli blont kommit ur mössan och det var dags för geggan gick P i väg för att hämta... kameran... just det. Skadeglatt fotade han många bilder på den märkliga skapelsen som var hans fru.

Geggan kom i. Jag fick sitta stilla i badrummet och läsa tidning ( 2 cm från ansiktet eftersom jag är så närsynt och inte kunde ha glasögonen på mig) medan P pustade ut vid datorn. När timern ringde kom P tillbaka... med kamera...


Sedan sköljning. När jag så tar av mig mössan tittar P på mig och brister ut i ett mycket hjärtligt skratt. Jag blev nervös, vad hade hänt? Bad om att få en spegel, men nej. Han tog kort i stället... sedan säger han mellan skrattattackerna.
-Det ser ut som om det växer spaghetti i ditt hår.
Vill man höra sånt? Nej.

Som tur är blev jag nöjd med resultatet. Jag är halvblond och ska alltstå få hälften så mycket roligare. :-)
P har gjort ett skojigt bildspel...tycker han :-)





Kommentarer
Postat av: P

Hälften så roligt som du hade innan, eller hälften så roligt som en blondin?

2008-09-03 @ 15:08:26
Postat av: Anna

Vad roligt att få ta del av frisörsalongen ni har där hemma ;-) Skönt att du blev nöjd med resultatet denna gång, nu när du suttit och sett ut som om du hade spagetti i håret och allt...



Kram Anna

2008-09-03 @ 15:50:56
URL: http://tomteboanna.blogg.se/
Postat av: Proforma

Haha, vad roligt du skriver! Jag kan riktigt se hur ni håller på och P står där med virknålen i högsta hugg tuggandes på sitt tuggummi. Det där bildspelet skulle jag vilja se, haha!

Jaha, vi får väl höra framöver om du fått lite roligare. Jag kan inte avgöra om det verkligen stämmer för jag vet inte hur "tråkigt" brunetter har... blond som jag är :)

2008-09-03 @ 17:43:49
URL: http://proforma.blogg.se/
Postat av: Malin

Vad tålmodig han är!! Jag tror inte att jag skulle lyckas övertala min man att en prova...så jag får nog snällt betala frisören för själv fixar jag det inte.

Synd att vi inte fick se bildspelet fniss

2008-09-03 @ 19:59:22
URL: http://malkins.blogg.se/
Postat av: MissStorm

Kul skrivet! "Växer spagetti i håret"!!! :D



Jag har också fått hjälp hemma med att göra slingor med en hätta en gång. Men jag har så tunt/lite hår så allt följde med virknålen ut och blev blekt. Rejält blekt dessutom... Snarare vitt... Kan säga att tårarna inte var långt borta. P däremot verkar ju vara en riktigt expert!



Kram

MissStorm

2008-09-04 @ 22:25:19
URL: http://missstorm.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0