Nära advent...

Nu är det nära till advent. Det är nästan den mysigaste tiden med hela julen. Allt finns kvar, lucia, glögg/fika gäster, julklappar, julmarknader mm.
Jag är nästan klar med min städning och pyntning. Det tar nog en timma att "finputsa" resten av pyntandet innan jag blir nöjd. Sedan är det saker som ska hängas högt upp som P får göra... eller elsaker som jag också överslåter åt honom... :-)

Vi har varit på Plantagen i dag och köpt vår utegran. En vanlig rödgran. Den luktar gott  :-) När det kommer till granar är jag lite kikig (enligt P mycket kinkig). De ska vara täta, jämna, ha fin topp, vara stadiga mm mm. Förut när pappa levde så tog vi granar i skogen. Det kunde bli både en och två och tre timmar innan jag bestämt mig. Numera går det fortare när man "bara" behöver se de som finns i affären. Vi gick igenom ett antal granar, innan jag hittade en som jag gillade. P tyckte också om den. I morgon hoppas jag att vi kan få i slingorna i den så den kan lysa fint. Traditionsenligt har jag döpt granen ( gör det varje år). Den heter Barrtil. Fint va? :-)

Jag köpte ljus, 5  hyacinter, en julstjärna, servetter och en "doftpåse" som luktar jul. Jag tittade och luktade på Yankee Candle jul, men tyckte de luktade för starkt för mig.

Nu har jag fotat min nya adventljusstake. Den står i vardagsrummet.



I shabby chic rummets fönster har jag satt en vit i ljusstake, som jag köpte redan 1991. Jag har också satt in mina gamla tomtar i skåpet där. De tomtarna har följt med mig sedan jag var väldigt liten. Hör till julen på något sätt.







Jag ska fota mera av mitt julpyntade hus senare. Jag trivs när det är julfint.

Nu är både jag och P trötta efter shoppingen så vi ska ta det lugnt. Sedan ska jag göra något av mina hyacinter och fixa resten av julpyntet. Därefter blir det "Stjärnor på is"  för min del.

Jag önskar er alla en trevlig advent!

Kommentarer
Postat av: Malin

Vad snygg den svarta ljustaken är!!! Kram

2008-11-29 @ 20:42:48
URL: http://carlssonkarlsson.blogg.se/
Postat av: Proforma

Håller med dig om granar... jag är också kinkig vad det gäller det. Fast vi brukar köpa Kungsgran, dels för att den är så vacker med sina tjocka barr och också för att den inte barrar.



Jag har börjat med ljusstakar och julstjärnor i fönstren. Pyntet får vänta tills strax innan julafton.

Trevlig advent!

2008-11-29 @ 22:10:28
URL: http://proforma.blogg.se/
Postat av: Malin

Wow en egen julkalender!! Jag är smått chockad. Min make hade ALDRIG kommit på ngt sådant. I o för sig så gjorde jag en till dottern ett par år men nu orkar jag inte längre. Det är ganska mycket pyssel m 24 paket.

Oj vad mycket härlig julinspiration du bjuder på tom musik. Ja du har rätt julmusiken höjer verkligen julstämningen. Som tyvärr inte är lika lätt att få till sen man blev vuxen...



Vad kul att ngn (du)som kikade in hos mig hade varit på Textilhuset. Det var ju tyvärr stängt när jag promenerade förbi där. Det såg verkligen ut som en godisbutik för inredningsintresserade.



KRAM

2008-12-01 @ 22:16:36
URL: http://malkins.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0