Tredje gången gillt...

Jag är ingen trädgårdmänniska. Det är lika bra att erkänna det.
Jag älskar att ha en tomt att kunna vara på efter 7 år i lägenhet. Det är också härligt att titta på blommor och njuta, men jag kan inte sköta den.
Först och främst är jag ju allergisk och kan därför inte fixa så mycket som jag skulle vilja. Men en sån enkel sak som att vattna, kan jag ju inte skylla på det... Jag är hopplös helt enkelt!

Först köpte jag en fin vit blomma, tror det var en lobelia och satte i min nyinköpta ampel på altanen. Det var jättefint... i en hel vecka.. sen var blomman stendöd. Jag hade vattnat ihjäl den.. Nåja, nya friska tag. En ny fin rosa hängblomma införskaffades. Jättefin i två hela veckor... nu i onsdags upptäckte jag att den var död... uttorkad... Men, tredje gången gillt. I går inköptes denna blå blomma. Kanske den kan hålla hela tre veckor... :-)


Ampel på altanen

På framsidan av huset har vi en, i mitt tycke, underbar hög häck. Vi bor väldigt nära gatan och för att slippa alltför mycket insyn är det perfekt med en häck som är tät och grön året om.
Sedan har vi en portal där vi går in. Där har tidigare ägare planterat klängrosor. I dag är de underbara, blommar i mängd. Bilder finns här nedan. Men det är nog sista gången, för hur fina de än är, så är de mycket jobbiga. Man fastnar i taggar, rosorna hänger utöver halva trottoaren. Ett evigt klippande och besvär. P har revor på benen så man kunde tro vi har kattungar...
Alltså för mycket bevär för några veckors skönhet. Vi ska köpa nya klätterväxter, företrädevis gröna året om. Utan taggar!!!  Så här kommer de antagligen sista bilderna på rosorna.

Portalen på framsidan av huset




Rosor


Ännu en rosbild



På trappan framme har jag denna fina blomma, som otroligt nog har klarat sig i över en månad... :-)

Framme på trappan


Nu ska jag fortsätta att städa. Har dammsugit halva övervåningen (tack och lov för centraldammsugare), ska försöka orka lite till, vill gärna ha det fint i helgen.

Ha en fin fredagsvkäll!!!



Kommentarer
Postat av: tina

Underbara bilder på dina fina blommor...Vad kul att hitta hit till din fina blogg,har nog inte varit här innan.Har skummat igenom lite och förstår att du också är hemma,precis som jag.Jag har fibromyalgi och har varit hemma i tio år nu....

Kul att du skaffat dej en blogg...det ger så himla mycket,jag har fått många vänner genom bloggvärlden!!!

Ha nu en härlig helg,nu ska läsa lite mer här hos dej!!



kram/tina

2008-07-04 @ 19:45:10
URL: http://tinaminastina.blogg.se/
Postat av: Proforma

Åh, de vackra rosorna, så underbara och så rikligt med blommor, vad synd att ta bort dom...

Tror inte du är hopplös på blommor trots allt och du har ju klarat blomman på framsidan en HEL månad :) Det går säkert bra med den blåa också, lagom vattning gäller, ej för blött, ej för torrt.

Trevlig helg på dig!



2008-07-04 @ 23:23:40
URL: http://proforma.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0